31 aug 2023

Oplev det vilde kystkulturlandskab på et arbejdsophold i Norge!

Som noget helt ekstraordinært tilbyder Norsk Komponistforening nu medlemmer af Dansk Komponistforening et arbejdsophold i deres arbejdsbolig i Gon ved Larvik, Norge.

Huset blev i 2019 arvet af Norsk Komponistforening fra kunstnerparret Grete Lis og Antonia Bibalo.

Antonio Bibalo blev medlem af den norske komponistforening i 1967 og var en central figur i det norske komponistmiljø indtil sin død i 2008. Opera var hovedformatet, og hans musik blev opført på de store scener over hele Europa.

Antonio kom oprindeligt fra Italien, men flyttede til Norge i 1956 efter et besøg i Larvik. Hytten ved Gon ved Larvik var lille og spartansk, men i årene efter blev den bygget om flere gange. Sammen med sin danske kone, kunstneren Grete Lis Bibalo, skabte de et unikt sted, der var tilpasset deres liv og arbejde

Antonio og Grete Lis Bibalo havde begge en omfattende kunstnerkarriere og blev ofte besøgt af andre kunstnere fra hele verden. Da Grete Lis døde i 2019, havde hun testamenteret ejendommen til Norsk Komponistforening. Parret ønskede, at huset skulle forblive et kreativt sted, hvor kunstnere i forskellige udtryksformer kunne finde inspiration og skabe nye værker.

Den Norske Komponistforening har lagt meget arbejdstid og egne midler i en grundrenovering, og huset har det seneste år været brugt af deres medlemmer, der har kunnet søge om et arbejdsophold i Bibalos hus.

Nu tilbyder vores norske venner medlemmer af Dansk Komponistforening et arbejdsophold i huset. Se yderligere info i menuen til højre.