7 feb 2024

Ny orkestermusik på SPOT festival

Med projektet SPOT FLUX lancerer SPOT Festival og Dansk Komponistforening en ny platform, der præsenterer en bred pallette af tidens orkesterværker.

Komponister i dag er ambitiøse samtidskunstnere. De skaber relevante orkesterværker i samklang med teknologi, både lydligt og visuelt; orkesterværker, der integrerer performance, opera, installation og dans; og orkesterværker, der er grænsesøgende og eksperimenterende.

SPOT FLUX er en ny stærk fortælling om vor tids orkesterkomponister. De vinder de største internationale priser, høster stor anerkendelse og skaber værker, der spejler vores tid og trækker fremtidens orkesterpublikum ind i de symfoniske sale. Gunnar Madsen fra SPOT Festival udtaler: ”Det er en enestående ufortalt historie, vi nu sætter fokus på”.

Med SPOT FLUX skabes en platform, der ønsker at sikre, at disse store kunstværker får mere liv og opleves af flere, både her i Danmark og internationalt.

Stærke samarbejdsrelationer er nødvendige for fremtidens orkestermusik
Et orkesterværk har en lang rejse fra ide til virkelighed. SPOT FLUX sætter fokus på de stærke og helt essentielle samarbejdsrelationer mellem komponist, orkester, dirigent og producent. SPOT FLUX inviterer disse aktører til at præsentere deres værker, visioner og værktøjer i orkestersalen, og dermed levere et aktuelt indblik i den koncertoplevelse, publikum har i vente.

SPOT FLUX er en platform, der gør det muligt for orkestre at præsentere det store arbejde, de over flere år lægger i at fremføre ny kunstmusik. Det kræver et helt særligt musikerskab, særlig ekspertise og indsigt i samtidskunst at kunne producere og formidle nye og grænsesøgende værker. Line Tjørnhøj, næstperson i Dansk Komponistforening siger: ”Det er store vilde værker. Nutidskomponister har stærke co-working skills og konceptualiserer med stort overblik og kreativitet de komplicerede strukturer, der udgør orkestermusik”.

På første version af SPOT FLUX præsenterer Athelas Sinfonietta, Aarhus Kammerorkester, Damkapellet og Århus Sinfonietta værker af komponister, de over årene har haft tætte samarbejder med. Orkestrene udvælger aktuelle komponister og værker, som præsenteres i fire unikke koncerter under SPOT 2024. De kommende år udvides platformen til også at præsentere den symfoniske samtidsorkestermusik.