30 mar 2017

#voresmusik

- kom med ind i værkstedet

Vi kører forbi byggepladser, hvor fundamenter til huse støbes, går forbi bageren, hvor bagdøren står åben til et bageri i fuld sving, vi kigger ind gennem glasvinduer på kontorbygninger, hvor notater skrives og excel-ark fyldes ved skriveborde. Men hvornår kan man følge skabelsen af et musikværk?

Musikken kommer færdig ud af højtaleren, men inden da ligger en lang arbejdsproces med nodeskitser og timer i studiet.

”Musikkens skabelse bliver ofte en usynlig proces, og usynlige processer har mange ulemper; blandt andet at det gør det svært for komponister og sangskrivere at sætte en fair pris på deres musik, der svarer til den arbejdsindsats, de har lagt for dagen”, siger Bent Sørensen, formand for Dansk Komponistforening.

Derfor er Dansk Komponistforening, DJBFA, DPA og Musikforlæggerne gået sammen om kampagnen #voresmusik, der blev lanceret mandag den 3. april. Kampagnen skal give komponister og sangskrivere en mulighed for at fortælle om deres arbejdsproces. Og en platform hvor forbrugerne kan få et kig ind i værkstedet, hvor musikken bliver skabt.

Kampagnen har en række ambassadører, blandt andre Karl William, Peter Bruun, Marie Højlund, Bjørn Svin og Anya, der vil tager os med bag kulisserne i arbejdet med deres musik. Kampagnens omdrejningspunkt bliver hashtagget #voresmusik, som alle komponister, sangskrivere og musikforlæggere opfordres til at bruge for at tage del i samtalen og sprede budskabet på de sociale medier.

”Vi tror og håber, at kampagnen vil være med til at starte en samtale om det at skabe musik. Et stykke musik falder ikke bare ned fra himlen, men er ofte et resultat af en længere kreativ proces – en proces, der også involverer andre end den kunstner, der fremfører sangen”, fortæller Ole Dreyer, formand for Musikforlæggerne i Danmark.

Læs de fire formænds kronik Hvor var musikken, før den blev vores musik?

Luk døren op til dit værksted

Du kan også være ambassadør og være med til at starte samtalen på de sociale medier om processen bag musikken ved at anvende hashtagget #voresmusik. Du kan dele opdateringer om projekter, oplevelser med processer eller historier om, hvordan publikum har taget imod din musik.Post et billede, skriv nogle linjer eller lav en lille håndholdt video og del det på Facebook med hashtagget #voresmusik.

Derudover opfordrer vi dig til at dele, kommentere og like kampagnens videoer, og desuden lade dig inspirere til at uploade din egen video om dit arbejde med musikken under hashtagget #voresmusik.

Synlighedsindsatsen #voresmusik er finansieret af Kodas Kulturelle Midler