3 okt 2023

Shahin

Kvindebevægelsen i Iran giver genlyd i en koralsymfoni skrevet af herboende eksilmusiker.

I anledning af årsdagen for kvindeoprøret i Iran, har den herboende komponist og lyriker, Hamid Tadayoni skrevet et musikalsk værk i form af en koralsymfoni til minde om de modige kvinder, der mistede livet i Iran i efteråret og vinteren 2022. En protest der startede med drabet på den unge kvinde Mahsa Amini, af moralpolitiet pga hijab. Den landsdækkende opstand med sloganet ”Kvinde, Liv, Frihed” varede i flere måneder og endte med at over et halvt tusinde blev skudt ned, tusindvis blev kvæstet, mange sad i fængsler og flere blev henrettet.

Hamid Tadayoni har fulgt med i begivenhederne, og resultatet er dette værk. Kompositionen bærer titlen Shahin (som betyder Falk på persisk) og er en kort symfoni på ti minutter i fire satser: En ouverture samt tre rytmiske dele med sammensætning af solo-vokal, kvindekor og mandskor.

”Kombineret med en personlig sorg over tabet af et familiemedlem, har kvindekampen udgjort en stor inspirationskilde for mit arbejde med dette værk” siger Hamid Tadayoni, som har boet i Danmark siden 1988, hvor han kom til som politisk flygtning.

Sidenhen har han været engageret i digtning, musikkomposition og oversættelse. Sidste år var han med til at oversætte Hafez, fra vinhus til paradis i samarbejdet med Shekufe Heiberg og Morten Søndergaard. En bog som blev varmt modtaget af danske medier og publikum.

Receptionen er fredag den 6. oktober, hvor der er en introduktion til kvindebevægelsen i Iran af Shekufe Heiberg og en præsentation af Hamid Tadayoni på ord og musik. Her kan dette musikalsk møde mellem østlig og vestlig kultur opleves.