24 sep 2025

Promus Sync Academy 2025

Forestil dig en film uden musik. Et videospil uden soundtrack. En reklame uden den perfekte sang. Svært at forestille sig, ikke? Synkronisering – kunsten at kombinere lyd og bevægelige billeder – er kernen i det hele. Og i dagens medielandskab sker det overalt, hele tiden.

Det er netop det, der dykkes ned i på den tredje udgave af Promus Sync Academy – to actionfyldte dage dedikeret til synkroniseringens verden: fra den kreative magi ved at parre sange med bevægelige billeder til den forretningsmæssige side af rettigheder, udgivelse, licensering og globale muligheder + deltagelse i THIS Music – en hel dag dedikeret til fremtiden for musik og medier.

Hvorfor er det vigtigt:
Synkronisering er ikke kun blevet en kreativ indgang, men også en vigtig indtægtskilde for rettighedsindehavere, forlag, pladeselskaber, musikere og komponister.

PROGRAM

04.11.: 
Introduktion til synkronisering: Mette Zähringer, Iceberg Music Group

Nøglebegreber, rettighedsklarering og -proces, pengestrømme, små sager baseret på egne erfaringer, forskellene mellem det europæiske marked og det amerikanske marked, tv-blanketlicenser, hvilken type brug der skal klareres individuelt og/eller kollektivt i Skandinavien, cue-sheets – Generelt et overblik over »synkroniseringsverdenen«

Musik i reklamer: Jesper Gadeberg, Musicstylist.com
En introduktion til musik i reklamer – udviklingen af musik i reklamer, snak om den unikke dynamik i at skabe og licensere musik til reklamer, hvad er de vigtigste faktorer, der spiller ind, når man bruger musik i forbindelse med brands.
Den kreative proces set fra reklamer og brands perspektiv. Hvordan er processen med at skabe en reklame eller en integreret brandkampagne, og hvilken rolle spiller musikken i hele processen? Hvordan skaber musik brandværdi og brandkærlighed? 

05.11.:
Musik til film og tv, eller hvordan man finder den rigtige tone til det rigtige program: Halfdan E., komponist.

Træd ind i den fascinerende verden, hvor musik og bevægelige billeder mødes – en essentiel fusion, der giver tv-serier og film liv på måder, vi ellers ikke kunne forestille os. Har du nogensinde undret dig over, hvad der foregår bag kulisserne? Hvilke tanker, værktøjer og omhyggelige overvejelser driver de kreative hjerner i denne verden? Den anerkendte danske komponist Halfdan E. vil i denne session give dig sine indsigter og dele sine erfaringer.

Kreativ briefing-workshop: Thomas Golubic, musiksupervisor, SuperMusicVision
En praktisk trin-for-trin-tilgang til at pitche musik til film og tv. Deltagerne får kreative briefinger til kommende projekter og vejledning i at fortolke opgaven, succesfulde tilgange til research og effektive strategier til at opbygge en pitch med tid og budget for øje. 

Alle sessioner afholdes på engelsk.

06.11.:
THIS Music-konference

  • Fremtiden for musik og medier v/Keynote: Vince Degiorgio, Cymba Music (CAN)
  • Fremtiden for soundtracks – hvordan man fanger GenZ – præsentation af musiksupervisorer Jenn Egan & Haley Smith (UK)
  • Fremtiden for oversættelse af manuskripter til musik – Musik som den følelsesmæssige motor i historiefortælling, med Thomas Golubic, Paulina Marquez & Halfdan E
  • Fremtiden for historier i trailere – At komponere lyden af forventning, med Daniel Nielsen, Scenery Samundra, Isaac Allaway & Torsten Cubel
  • Fremtiden for mangfoldighed i musik – en samtale med Jane Carter, præsident, Universal Production Music.
  • Pitch din musik – præsenter din musik for producenter, forlag og musiksupervisorer.