10 nov 2017

Podcast portræt af Line Tjørnhøj

Andet portræt i vores nye podcastserie, produceret af radiojournalisten Birgitta Tollan, er et portræt af komponisten Line Tjørnhøj, som først begyndte at komponere, da hun var i midt fyrrerne, og som d. 9. december modtager Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat 2017.

Hør om hendes forunderlige rejse fra at være navigatør til søs, sygeplejerske på land og til hvordan en opmærksomhed på og interesse for stemmer, fik hende til at gå i gang med at komponere og søge optagelse på musikkonservatoriet i en alder af halvtreds.

Om DKFs podcastserie

I Dansk Komponistforening har vi diversitet i musiklivet som et fast indsatsområde. Vi arbejder bl.a. med, hvordan komponister i højere grad kan være synlige - og forskellige - rollemodeller for børn, unge og voksne der skaber eller gerne vil skabe musik, og hvordan der kan komme mere ny musik og mere musik af kvinder på koncertprogrammerne hos danske orkestre, ensembler, festivaler, musikforeninger m.m.

Hyppige svar på spørgsmålet om, hvorfor der ikke er værker af kvinder på repertoiret, er, at der næsten ingen er, eller at man ikke kender nogen.

I Dansk Komponistforening er pt 13% af foreningens medlemmer kvinder. Kvinder, der som professionelle komponister skaber musik inden for et væld af genrer og udtryksformer. Vi har bedt den svenske radiojournalist og podcaster Birgitta Tollan om at lave en serie portrætter i 2017/18 af nogle af disse kvinder.