26 apr 2017

Libretto/-opera- workshop på Teaterøen

Dansk komponistforening og Musikteatret SAUM inviterer til en uge med fordybelse i forholdet mellem tekst, dramaturgi og musik og opfordrer alle tekstforfattere og komponister til parvis at byde ind med en ide til et nyt operaværk.
  • Hvilke kunstneriske krav kan man stille til tekst, historie og musik, når disse skal smelte sammen til et samlet værk?
  • Hvordan sikrer man en fælles, gennemgående kunstnerisk vision for værket, når flere aktører skal arbejde sammen
  • OG hvordan forbereder man værket til mødet med teatret?

Dette ønsker vi at sætte fokus på ved en libretto/-operaworkshop på Teaterøen i uge 40. Fire udvalgte tekstforfatter/komponistpar vil modtage vejledning og igennem workshoppen få mulighed for at iscenesætte en sekvens.

De fire sekvenser præsenteres ved en offentlig work-in-progress-visning på workshoppens sidste dag.

Open Call

Tekstforfattere og komponister skal byde ind parvis med en ide til et operaværk.

Alle interesserede skal indsende en beskrivelse af den værkidé, de ønsker at udvikle i workshoppen. Beskrivelsen skal indeholde

• en udviklet tekst
  • en kompositorisk ide
  • CV på tekstforfatter
  • CV på komponisten
  • Relevante links til andet arbejde

Af de indsendte forslag udvælger vi fire par til ugens workshop, hvor en instruktør, en pianist + 3 sangere (sopran, mezzo og baryton) vil blive stillet til rådighed for udviklingsarbejdet.

Åbent seminar og observatør

Ugen starter med et åbent seminar for alle om mandagen, hvor dramatiker Jesper B Karlsen, dramaturg Nila Parly og lektor i sang Susanna Eken hver især holder oplæg om den gode libretto, dramaturgi og vokale og formidlingsmæssige aspekter.

Det vil også være muligt at deltage som observatør under de forskellige workshops.

Ugen faciliteres af

• Sanger Ingeborg Fangel Mo, leder af Musikteatret SAUM
  • Dramatiker/ librettist Jesper B Karlsen
  • Dramaturg Nila Parly
  • Sangpædagog Susanna Eken
  • Daglig leder i Dansk Komponistforening, Sine Tofte Hannibal

Disse fire står også for udvælgelsen af de aktive deltagere.

Se program for ugen