21 mar 2023

Komponist Sandra Boss skriver nyt værk til årets P2 Talent 2023

Dansk Komponistforening har i samarbejde med P2 udvalgt Sandra Boss som komponisten til det soloværk, der skal uropføres til efteråret af årets P2 Talent, guitaristen Jonas Egholm. Værket tager udgangspunkt i neglene, som det særlige element i klassisk guitarspil.

Sandra Boss er komponist og lydkunstner baseret i Danmark. Hendes værker bevæger sig ofte mellem performance og installation og hun udforsker lydflader, som både kan komme fra velkendte musikinstrumenter, men også fra lydkilder, som ikke umiddelbart er tænkt til at blive brugt til musik. Sandra er blevet udvalgt til at komponere soloværket til P2 Talentet Jonas Egholm.

Sandra glæder sig til samarbejdet og ser især frem til at udvikle værket i tæt samarbejde med Jonas:

”For et stykke tid siden fik jeg en idé til et værk for guitar. Jeg havde faktisk idéen, før jeg så opslaget – så det var helt mærkeligt skæbneagtigt at muligheden dukkede op,” fortæller Sandra. ”Jeg er meget interesseret i kroppens samspil med instrumentet. Og lige præcis med guitar er fingrene og neglene, på en måde, en lige så stor en del af instrumentet som selve guitaren. Jeg glæder mig nu meget til at udforske guitarens finesser. Men først og fremmest glæder jeg mig selvfølgelig til at møde Jonas Egholm, og se hvad der sker i det møde.”

Lange, dekorerede negle og klassisk guitar
Juryen siger om dens udvælgelse af Sandra Boss:

“Man kan genkende klassiske guitarister på lange sirligt slebne negle på højre hånd. Nogle foretrækker at file dem spidse. Neglene er en del af den klassiske guitarists instrument og muliggør præcist fingerspil. Og hvad har guitarister til fælles med teenagepiger på Strøget og dragqueens? Lange negle. I Sandra Boss’ værk til P2 Talent kommer den klassiske guitarists velplejede negle i centrum når der skabes et værk der udforsker, forstærker og forstørrer de klange og strukturer som fremkommer gennem alternativ brug af neglene. Værket vil blive til ud fra et samarbejde mellem komponisten, instrumentet, musikeren og musikerens negle. En enig jury ser frem til dette nye værk, der er både humoristisk, følsomt og billedskabende.”

Værket bliver uropført til efteråret i samarbejde med Esbjerg Ensemble og tilblivelsen af værket bliver fulgt og formidlet af P2 hele året op til koncerten.