Gentænkt juleoratorium

Komponisten Thomas Agerfeldt Olesen tager i sit juleoratorium udgangspunkt i en af julens helt store musikalske klassikere – den tyske komponist Johan Sebastian Bachs Juleoratorium.

Thomas Agerfeldt Olesen siger selv om opgaven:

”Min opgave udgår fra Bachs Juleoratorium, men stykket er ikke tænkt som en kunstnerisk eller æstetisk antitese, skønt det ville have været den mere indlysende vej for en komponist i 2017. Det tager udgangspunkt i min egen oplevelse af Bachs værk som fuldstændig nødvendigt, som noget, der taler til et savn i tiden.”

“Mit stykke bliver en slags ’dogme-oratorium’, hvor et dogme er at følge den samme tekst som Bach har fulgt, både hvad angår evangeliet og Picanders (?) poesi. Et andet dogme: Bachs Juleoratorium er afdækningen af et væsen, der lever og ånder gennem musik. Ved at være nær ved det væsen gennem hele kompositionsprocessen vil jeg forsøge at finde det igen. Det er en anden tid, andre toner, en frihed til at bryde med alle regler, f.eks. at hente en anden tekst end den originale ind og bryde med dogmet om originaltekst. Hvis spørgsmålet er Bachs Juleoratorium fra 1734, hvad er så mit svar i 2017?”

Værket har været flere år undervejs og det indholder bl.a. uddrag fra originalteksten fra Bachs Juleoratorium, Lukasevangeliet samt citater fra Pegida-demonstrationer, læst og hørt på internettet.