23 aug 2017

Den danske lyd

Athelas Sinfonietta åbner sæsonen med fem meget forskellige nulevende komponister

Når Athelas åbner sæsonen bliver det under titlen "Den danske lyd" med fem meget forskellige, nulevende danske komponister, og hele to uropførelser er på programmet.

Uropførelse af  'STREAM' , nyt sinfoniettaværk af Anders Nordentoft

Anders Nordentoft er en af sin generations fineste komponister, der ofte nævnes på linie med store navne som Bent Sørensen og Hans Abrahamsen. Siden hans store succes med operaen/teaterkoncerten "On this Planet" for år tilbage, har der været lidt stille omkring ham. Der er kommet få mindre værker ind i mellem, men nu er han blomstret op igen, og det er som om værkerne står i kø for at komme til live.
Anders har i løbet af den tidlige sommer færdiggjort et nyt større værk til Athelas som vi glæder os heldt vildt til at præsentere for publikum!

Om STREAM skriver Anders Nordentoft:

STREAM er komponeret i 2017, og er et bestillingsværk til Athelas Sinfonietta Copenhagen. STREAM varer ca. 20 minutter, og er i en sats.
Ordet stream har flere betydninger: noget strømmende, et flow, vandløb, strøm og lignende indenfor dette associationsfelt. Det passer godt med musikkens udtryk.

Musikken bevæger sig igennem forskellige "landskaber", med mange skiftende melodier og teksturer, som er udvundet af det samme musikalske materiale - dog med undtagelser.
Musikken er gennemgående lys som sommernætter, men indeholder også stemningsskift.

Jeg har interesseret mig for brud og kontraster i forløbet, men det hele holdes sammen af en form for musikalsk understrøm med varierede genkomster af musikalske forløb.

Det sidste blev vist lidt kompliceret udtrykt - bare lyt !

Uropførelse af  'Hypnagogia' af vores huskomponist Morten Olsen

Komponisten Morten Olsen var for 26 år siden med til at danne Athelas Sinfonietta. Han spillede kontrabas i ensemblet og har en fortid som fusionsmusiker. Kontrabassen spiller han ikke så meget på mere, men elbassen/elguitaren er flittigt i brug, og han tillader efterhånden æstetikken og erfaringer fra sin fusionstid at trænge igennem i den musik han komponerer for "klassiske" ensembler.
Der venter en stor begivenhed senere på året, når Morten Olsens største værk i forbindelse med hans tid som huskomponist hos Athelas skal præsenteres.
Her i september er det uropførelsen af Hypnagogia for en lille besætning, der præsenteres.

Om Hypnagogia skriver Morten Olsen:

Hypnagogia er den kliniske betegnelse for tilstanden lige før man falder i søvn, der hvor man hverken sover eller er vågen.

Mange – måske ligefrem de fleste – har i denne tilstand oplevet at sanse tilstedeværelsen af nogen eller noget, men samtidig følt sig ude af stand til at bevæge sig, eller på anden måde reagere på sansningen. I nogen tilfælde er det ganske ubehageligt, i andre helt fredfyldt og måske ligefrem rart.

Det er også en tilstand, hvor den almindelige tidfornemmelse er sat helt ud af spillet: et splitsekund kan opleves som en evighed, og et længere tidsrum kan opfattes som en vejrtrækning eller et blink med øjnene.

Jexper Holmen: Attempt

Jexper Holmen går sine egne veje i musikken. Hans værker er ofte båret af en konsekvent gennemført ide og han har ved en lejlighed sagt, at han opererer med tre slags musik: den præ-katastrofale, den katastrofale og den postkatastrofale. Lytteren må selv afgøre i hvilken kategori værket "Attempt" falder.

Simon Christensen: Octet

Simon Christensen er, måske uden at ville være det, en outsider, der følger sine egne ideer. Til tider helt ud i det ekstreme, som når han f.eks. i en timelang strygekvartet kun sætter musikerne til at spille på de løse strenge – der til gengæld er stemt i delikate mikrointervaller. Resultatet er fascinerende!
Hans "Octet" er musik, der står i tydelig gæld til komponister som Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Ole Buck. Et dejligt firkantet værk!

Mogens Christensen: Chateau d´etoiles

Mogens Christensen har skrevet en lille charmerende concertino "Chateau d´etoiles" (Stjerneslottet) for klaver og 10 instrumenter, og her er Athelas pianist Manuel Esperilla solist. Værket indspilles efterfølgende til udgivelse på CD.