22 feb 2017

Simon Steen-Andersen hædres

For andet år i træk hædres en dansk komponist med den prestigefulde tyske Ernst von Siemens Komponistpris.

Sidste år blev Per Nørgård som den første danske komponist nogensinde hædret med prisen på 250.000 euro for sit livsværk. I år hædres komponisten Simon Steen-Andersen som den ene af tre unge lovende komponister med 35.000 Euro og indspilning af en portræt CD med de ypperste solister, orkestre og ensembler for ny musik.

"In awarding a prize to Simon Steen-Andersen, we acknowledge the work of a composer whose music is very closely tied to the possibility of multimedia technology, yet does not lose itself therein or succumb to trends", lyder det i motivationen for prisen fra Ernst von Siemens Musikfond.

De to øvrige prismodtagere i år er den svenske komponist Lisa Streich og den schweiziske komponist Michael Pelzel.

Læs mere om Ernst von Siemens pristildelingen på fondens hjemmeside

På en bølge af succes

Simon Steen-Andersen har i de seneste år redet på en bølge af succes internationalt. Han har modtaget et hav af priser og legater, senest Nordisk Råds Musikpris og SWR Symphony Orchestra of Baden-Baden and Freiburg Prize i 2014, Art for Music of the Academy of Arts, Berlin i 2013 samt Carl Nielsen Prisen i både 2013 og 2015. Endelig blev han i 2016 medlem af det prestigefulde Academy of Arts, Berlin.