1 feb 2017

Juridisk rådgivning

Som medlem af komponistforeningerne DKF, DPA og AUTOR eller Koda har du adgang til juridisk rådgivning.

Du kan fx henvende dig vedrørende:

• Musikforlagskontrakter
  • Pladekontrakter
  • Licenskontrakter
  • Managementkontrakter
  • Kontrakter om musik i film eller reklamer
  • Krænkelser af dine ophavsrettigheder

Dette betyder, at jurakontoret ikke yder rådgivning om bl.a. ansættelsesret, skat, moms, selskabsret og kontrakter underlagt udenlandsk ret.

Kun rådgivning for medlemmer

Jurakontoret er udelukkende en rådgivningsfunktion og fører ikke retssager for enkeltmedlemmer, ligesom vi ikke skriver eller forhandler kontrakterne for medlemmerne.

Har du problemer som f.eks. forlagsejer, pladeselskab, manager eller forfatter, kan du ikke benytte rådgivningen. Det er udelukkende medlemmerne, der kan få rådgivning af juristerne. Det er således ikke muligt for en manager eller andre på vegne af medlemmet at få rådgivning hos jurakontoret.

I tilfælde hvor flere medlemmer er involveret med modsatrettede interesser, kan jurakontoret ikke hjælpe, da vi ikke kan yde rådgivning i situationer, hvor der består en interessekonflikt mellem to eller flere medlemmer.

Sådan skal du henvende dig

For at vi kan yde den bedst mulig rådgivning, skal du tage højde for følgende, inden du kontakter os:

• Læs kontrakten grundigt inden du kontakter os
  • Stiller os konkrete spørgsmål til kontrakten
  • Gør opmærksom på om kontrakten indeholder de ting, du allerede har aftalt med din aftalepart på møder, i mails, over telefon osv.
  • Ringer du, så send gerne en uddybende mail inden
  • I din henvendelse til Jurakontoret er det et krav, at du i din første mail oplyser, om du er medlem hos DKF og/eller Koda. Vi behandler ikke din henvendelse, før vi har identificeret alle parter, herunder evt. modparter/kontraktsparter i sagen.