29 sep 2020

GRiNM x OnCurating

Kuratorkollektivet GRiNM (Gender Relations in New Music) har netop udgivet publikationen GRiNM x OnCurating, hvor de har samlet en række artikler baseret på en konference i Zürich i 2019, der satte fokus på praktiske og teoretiske tilgange til større diversitet på ny musik området.

Daglig leder i Dansk Komponistforening, Sine Tofte Hannibal, har bidraget med en artikel om foreningens repertoirestatistik, som udkom i 2018, og som afslørede, at musik komponeret af kvinder var næsten totalt fraværende i det repertoire, som blev spillet i danske koncerthuse, operahuse og koncertsale i perioden 2015-2018.

Med den nye publikation GRiNM x OnCurating, ønsker GRiNM at give stemme til nogle af de mange interessante idéer og initiativer, der beskæftiger sig med spørgsmål om mangfoldighed og køn i ny musik, og det er håbet, at disse stemmer vil vokse endnu mere i fremtiden.

Publikationen kan læses online og downloades ganske gratis i en pdf version eller købes via Amazon

Om GRiNM

Gender Relations in New Music (GRiNM) er et kollektiv af enkeltpersoner, der arbejder sammen om spørgsmål om køn og mangfoldighed på den ny musik scene. GRiNM startede i 2016 under Darmstadts internationale sommerkurser som en åben samtale, hvor de komplekse mekanismer, der gengiver status quo inden for ny musik blev diskuteret. Spørgsmålet om køn er siden udvidet til en bredere kamp mod systematisk undertrykkelse.

Gruppens aktiviteter omfatter indsamling af data og generering af statistikker om kønsfordeling ved festivaler for ny musik og bevidstgørelse og fremmelse af diskussioner med fokus på lighed og inklusion.