24 aug 2020

DKF's Musikpris 2020

Ved Dansk Komponistforenings årlige sommerfest d. 21. august i Nordhavn, hædrede foreningen traditionen tro en ildsjæl, hvis sjæl brænder for komponisternes musik.

Årets prismodtager er basbarytonen, Jakob Bloch Jespersen, der blev hædret med følgende ord af foreningens formand, Bent Sørensen:

"Hvert år uddeler Dansk Komponistforening sin musikpris, og i de senere år har vi gjort det i forbindelse med vores sommerfest. Vi kan feste selv; men vi bruger også festen til at fejre andre. Vi giver en pris. Den pris har vi igennem årene givet til ildsjæle ‐ udøvende musikere, koncertarrangører og sågar festivaler. Vi giver prisen til nogen, der har hjulpet vores musik på vej – som har brændt for vores musik, og som har haft en særlig betydning for opførelse og udbredelse af den.

Vi – komponister – kan være gode til at finde på. Vi kan opfinde lyde, vi ikke selv vidste eksisterede (nogle gange kan der så være en god grund til, at netop de lyde aldrig har eksisteret); men vi kan også gå i stå. Så må vi lede efter inspiration. Eller vi må møde mennesker, der kan inspirere os. Mennesker, som kan åbne vores ører, så vi med musik, klang og lyd udefra kan finde tilbage på sporet af vores egen musik.

Årets prismodtager har - trods en relativ ung alder - i mange år været en af de mest aktive skikkelser i det danske musikmiljø. Prismodtageren har både som solist og som værende en del af både større og mindre formationer opført og uropført utallige værker af vor tids danske komponister - musik af os som er til stede her i dag - musik af vores levende og afdøde kolleger.

Det er ikke kun den allernyeste musik, som prismodtageren har givet stemme. Musik fra alle tider er blevet en del af prismodtagerens repertoire; men den nyeste musik - ved siden af den meget gamle musik - har fået en smuk forrang, og det er en stor kunstnerisk styrke, at prismodtageren har været i stand til at opføre den allernyeste musik, som om den allerede var klassisk og den allerældste musik, som om den var helt frisk. Gennem prismodtagerens udsøgte fortolkning bliver al musik på en og samme tid uendelig gammel og uendelig ny, og så kan det ikke blive bedre.

Når prismodtageren opfører og optræder, har man en klar fornemmelse af, at den røde tråd mellem komponistens tanke, over værket og opførelsen forbliver ubrudt og ren, så det der når lytterens øre er det absolut helt rigtige og optimale.

Vi giver prisen til et menneske, det er rart og behageligt at samarbejde med - være sammen med - arbejde med. De store udfordringer, komponister kan påtvinge prismodtageren, har han kun nysgerrighed og interesse tilovers for - ingen brok, ingen sure miner, og han går til musikken med et smil, der rummer en vis overbærenhed, og står som et symbol på både humor og stor, stor seriøsitet.  Når han så står midt i den – midt i musikken – bliver han en del af den – en del af vores musik både som en fremragende medskaber og en unik fortolker. Vores musik bliver ikke opfattet som pligt men som en lyst, der forpligter - ham selv - over for sig selv.

Dansk Komponistforenings Musikpris 2020 på 20.000 kr. går helt indlysende til sangeren med stemmen,  man altid kan genkende og altid vil høre igen,  basbarytonen Jakob Bloch Jespersen."